Een webshop beginnen: goed idee of zonde van je tijd?

Eind mei maakte het CBS een recordgroei van de internetverkopen bekend. In het eerste kwartaal van 2021 kochten we maar liefst 86% (!) meer via het internet dan in diezelfde periode een jaar daarvoor. Het zal geen verrassing zijn dat we steeds meer online kopen, maar dit is toch een vrij extreme groei te noemen.

Het is daarom ook niet meer dan logisch dat ondernemend Nederland ineens massaal aan de webshop wil. Ik denk dat de beautyprofessional die ondertussen nog geen webshop begonnen is, de laatste tijd op zijn minst met het idee gespeeld heeft.

Maar is een webshop eigenlijk wel voor elke salon een mooie, of überhaupt waardevolle uitbreiding? Omdat ik merk dat er bij veel beautyprofessionals op dit gebied nog een hoop onduidelijkheid bestaat, lijkt het mij de hoogste tijd om mijn inzichten en ervaringen met dit zo snel opkomende fenomeen eens te delen.

Twee soorten webshops

Een webshop kan een mooie uitbreiding van je diensten zijn, maar een webshop kan je ook een hoop tijd en geld kosten zonder dat hij je echt wat oplevert. Als online marketeer voor de uiterlijke verzorgingsbranche zie ik beide situaties langskomen. Wat ik je zou aanraden is daarom van meerdere factoren afhankelijk.

In mijn ervaring zijn er in de beauty-wereld twee soorten webshops. Allereerst hebben we de losse webshops van waaruit producten landelijk of wereldwijd verkocht worden. Daarnaast zijn er beautyprofessionals die hun salonwebsite uitbreiden met een webshop om zo hun bestaande klanten beter te kunnen bedienen.

Bereid je voor op concurrentie vanuit de hele wereld

Die eerste soort, de losse webshop, is vaak niet eenvoudig van de grond te krijgen. Als salon ben je een lokaal bedrijf en ondervind je enkel concurrentie van ondernemers in je directe omgeving. Er zijn tenslotte maar weinig consumenten die het halve land afrijden voor een schoonheidsbehandeling. Maar met een webshop ligt dat anders. Online speelt afstand geen rol en ondervind je ineens concurrentie uit het hele land. Of wat zeg ik, uit de hele wereld. Enkel om gezien te worden moet je dan vaak al (betaald) adverteren. Maar als men je webshop eindelijk weet te vinden dan ben je er helaas nog niet.


Zoektermen als “anti-aging crème” worden gedomineerd door grote namen als Olay, Douglas, ICI PARIS, Nivea en Eucerin.

Waarom zouden ze bij jou kopen?

Vervolgens heeft men natuurlijk ook nog een reden nodig om iets bij jou te kopen in plaats van bij een van de vele andere aanbieders:

  • Ben je de goedkoopste?
  • Ben je de enige die bepaalde producten verkoopt?
  • Lever jij ze het snelst?
  • Of weet je bezoekers ervan te overtuigen dat je de beste service biedt?

Op elk van die vlakken is het vaak zo eenvoudig nog niet om je te onderscheiden van de concurrentie. Zeker niet wanneer je producten verkoopt die anderen ook verkopen.

“De webshop bleek een tweede bedrijf te worden”

Even een webshop starten omdat we in lockdown zaten, dat leek een goed plan. Toen we uit de lockdown kwamen merkten we echter al snel dat we geen tijd meer hadden voor onze webshop. Het inpakken en versturen daar gaat heel veel tijd inzitten. Daarnaast bereikten we met deze shop alleen de klanten van onze salon, de consument in het algemeen kent ons merk niet en hierdoor bleek het nog een extra uitdaging om de shop op de kaart te zetten. De webshop bleek eigenlijk een tweede bedrijf naast de salon, die vroeg om een behoorlijke investering en veel liefde en aandacht nodig had om te groeien. Vanwege een gebrek aan tijd en middelen hebben we besloten om deze webshop weer te sluiten. Inmiddels hebben we wel weer een webshop op de website van de salon.
Carmen, The Center of Beauty

Achterover leunen is er (vaak) niet bij

Onderschat ook niet hoeveel tijd er in zo’n webshop kan gaan zitten. Met de online marketing, het up-to-date houden van je webshop, het inkopen en verzenden van producten en de andere taken die nodig zijn om je webshop lopend te houden, heb je er al snel een tweede baan bij. Even een webshop online zetten en vervolgens achteroverleunen is er niet bij.

Ik wil je hiermee niet afschrikken, maar dit mag best eens gezegd worden omdat ik met regelmaat ondervind dat beautyprofessionals hier niet voldoende bij stilstaan.

Zo kan het ook: extra service voor je klanten

Die tweede soort, de webshop als extra service richting je bestaande klanten, is een stuk makkelijker tot een succes te maken. Zelfs als je met zo’n webshop geen enorme omzet draait, kunnen klanten het vaak toch erg waarderen dat ze op elke dag van de week, op elk moment van de dag, eenvoudig hun producten kunnen bestellen bij hun favoriete salon. Lockdown of niet.

“Klanten vinden mijn webshop heel prettig”

Ik merk dat vooral klanten die het erg druk hebben met werk of kinderen, het heel prettig vinden om geregeld in mijn webshop te bestellen. Meestal kiezen ze ervoor om het te laten bezorgen. Dat doe ik dan zelf voor een symbolisch bedrag of gratis en dat wordt altijd enorm gewaardeerd. Maar het komen ophalen is ook laagdrempelig: daarvoor kan met een link in hun bestelbevestiging door henzelf snel tussendoor een afspraak worden ingeboekt. Dan kijk ik meestal ook meteen even naar hun huid en kan er vaak nog wat bij worden gekocht.
Wanda, Sparkle4All

Je processen stroomlijnen

Een webshop als uitbreiding van je salonwebsite kan daarnaast mooi bijdragen aan het stroomlijnen van je processen – iets dat altijd mooi meegenomen is. Als iemand online iets koopt dan wordt er tenslotte afgerekend, een factuur verzonden, en wordt je voorraad bijgewerkt, allemaal zonder dat je daar zelf ook maar iets voor hoeft te doen. Dit zijn allemaal “domme” handelingen die je voorheen eigenlijk onnodig tijd kostten. Tijd die je, zo kan ik me voorstellen, liever in je klanten stopt. Maar daar stopt het niet.

Een webshop helpt je daarnaast ook om grip te krijgen op je zaak en om verder te groeien. Zo krijg je met een webshop bijvoorbeeld toegang tot handige statistieken waardoor je direct kunt zien waar kansen liggen en wat aandacht nodig heeft en kun je op basis van die data nieuwe doelgroepen samenstellen die je vervolgens bijvoorbeeld automatisch kunt benaderen op social media of met e-mailcampagnes.

Webshops zijn een bedreiging en een kans tegelijk

Dat we onze aankopen meer en meer online doen, is een trend die ik alleen maar zie doorzetten. Het behoeft geen uitleg dat dit voor jou als beautyprofessional een bedreiging is, maar ook kansen biedt. De salonbehandeling zie ik zo snel nog niet vervangen worden door een digitale variant. Wat de productverkoop betreft is die vervanging echter al tijden aan de gang. Omdat de concurrentie online erg groot is, is het vaak niet eenvoudig om daartussen te komen.

Succes met een losse webshop is zeker mogelijk, maar dan wel op voorwaarde dat je jouw bezoekers écht een goede reden kunt geven om bij jou te kopen in plaats van bij een van de vele andere webshops – waaronder de “grote jongens” die profiteren van enorme schaalvoordelen en schijnbaar bodemloze online marketingbudgetten.

De webshop als uitbreiding van de salonwebsite daarentegen, is iets dat ik elke salon kan aanbevelen. Zal zo’n uitbreiding direct voor extra omzet zorgen? Wie weet, wellicht niet. Maar het is voor je klanten wel enorm fijn om hun favoriete producten te kunnen kopen op dezelfde manier als waarop ze onmiskenbaar een steeds groter deel van hun aankopen doen.


Eenvoudig je eigen webshop beginnen?

Heb je de voors en tegens zorgvuldig tegen elkaar afgewogen en besloten dat je met een webshop aan de slag wilt? Leuk! Je kunt dan kiezen uit duizend-en-een oplossingen. Maar waar begin je, en welke oplossing is überhaupt de beste voor jouw situatie?

Het antwoord is wellicht simpel: Die van Netbeauty. Waarom? Omdat we het enige webbureau zijn dat zich 100% in de uiterlijke verzorgingsbranche specialiseert.

Onze geoptimaliseerde salonwebsites zijn eenvoudig te upgraden met een webshopmodule. Je hoeft ons daarvoor enkel wat informatie aan te leveren, zoals productomschrijvingen, productafbeeldingen en de gewenste verzendkosten, en in no-time kunnen bezoekers hun favoriete producten online bij je afrekenen. Cha-ching!

Meer weten of direct aan de slag? Bestel dan een salonwebsite of stuur ons een bericht!

Gerelateerde berichten

Meer over Netbeauty

TCA peelings, nagelbeugels, sugaring: Jouw lokale marketingbureau heeft waarschijnlijk geen flauw idee wat het inhoudt. Wij wel. Want wij zijn Netbeauty. Als geen ander begrijpen wij precies wat jouw klanten beweegt en hoe we ze zo snel mogelijk in jouw salon krijgen.

ONS VERHAAL
NetBeauty Seminar