E-mails: We versturen er met zijn alleen een hoop. Ondernemers in de beauty branche zijn daar geen uitzondering op. En onder elk e-mailbericht plaatsen we onze naam of e-mailhandtekening. We zijn daar ondertussen zo aan gewend dat je haast zou vergeten hoeveel kansen zo’n e-mailhandtekening wel niet kan bieden. Maar hoe ziet een effectieve handtekening eruit, en wat zet je dan precies in zo’n handtekening? Wat ideeën:
Een foto van jezelf
Wat mij betreft mag een leuke foto van de afzender eigenlijk niet ontbreken in een e-mailhandtekening. Toch zie ik nog maar heel sporadisch foto’s langskomen onder berichten van salons waar wij e-mailcontact mee hebben. En dat terwijl een foto in een handtekening een bericht zoveel persoonlijker en vaak ook vriendelijker maakt.
Een link naar je website
E-mailcontact is vaak praktisch. Er wordt vooral gemaild over afspraken, openingstijden en inhoudelijke vragen. Allemaal zaken die op een goede salonwebsite eenvoudig te vinden zijn. Een simpele link naar je website kan je daarom een hoop vragen besparen. En elke vraag die een bezoeker voor zichzelf beantwoordt, scheelt jou weer een e-mail.
Je sociale media
Dat e-mailcontact vooral zakelijk en inhoudelijk is, wil niet zeggen dat de personen waarmee je mailt niet geïnteresseerd zijn in wat er en in om de salon allemaal gebeurt. Je e-mailhandtekening leent zich wat dat betreft goed voor het “werven” van volgers voor je social media accounts. Door een link of icoontjes aan je handtekening toe te voegen, maak je het connecten extra makkelijk.
Een blog of artikel
Als vakvrouw (of man) heb je een hoop waardevolle kennis in huis. Het delen van die kennis, bijvoorbeeld in blogs of artikelen, is een krachtige manier om autoriteit op te bouwen en klanten aan te trekken. Een blogartikel leent zich tenslotte erg goed om, op een laagdrempelige manier, de interesse te wekken en de meerwaarde van jouw behandelingen te etaleren. In je handtekening kun je verwijzen naar je blogpagina of naar een specifiek artikel dat interessant is voor de personen waarmee je mailt.
Je ebook
Heb je een ebook geschreven? Plaats dan vooral een verwijzing in je e-mailhandtekening om hem constant onder de aandacht te brengen. Dit zal niet alleen leiden tot meer lezers (en op zijn beurt tot meer klanten), maar zo’n vermelding brengt ook nog een ander voordeel met zich mee. De vermelding van het feit dat je een boek geschreven hebt alleen al, geeft je namelijk direct extra autoriteit en geloofwaardigheid. Heb je nog geen ebook, maar zou je er wel graag een schrijven? Wij kunnen je daarbij helpen. Van tekst tot cover in één dagdeel. Lijkt dat je wat? Neem dan vooral contact met ons op.
Een evenement
Of het nu gaat om een open dag, een opruiming of een klantenavond, je e-mailhandtekening leent zich perfect voor het onder de aandacht brengen van je aankomende evenement. Vermeld in je handtekening duidelijk de datum, de reden om te komen (korting, goodies, mini workshops, …) en zet je contacten aan tot actie, met een tekst zoals bijvoorbeeld “Meld je hier aan voor de open dag”.
Een aanbieding
Je kunt drie redenen hebben voor een aanbieding: 1. Je wilt de verkoop van een bepaalde behandeling of product stimuleren; 2. Je wilt meer aandacht genereren, of; 3. Je wilt van een bepaald product af. Wat jouw reden ook mag zijn, een aanbieding is pas succesvol wanneer hij goed veel aandacht krijgt. Een vermelding in je e-mailhandtekening kan daar zeker bij helpen.
Gratis intake/advies
Je zit in het vak om klanten te behandelen. Maar voordat je klanten kunt behandelen, moet je natuurlijk eerst klanten aantrekken. Voor veel personen is de stap om out of the blue een afspraak te maken echter te groot. Zeker voor de personen die jou een e-mail met vragen sturen. Een gratis intake- of adviesgesprek is een laagdrempelige manier om klanten te adviseren en overtuigen. En zeg eens eerlijk, wie kan een linktekst als “Gratis adviesgesprek” nou weerstaan?
Je laatste nieuws
Slaat je salon een nieuwe weg in? Heeft je interieur een make over gehad? Heb je een prijs gewonnen, of een écht interessante behandeling aan je aanbod toegevoegd? Soms heb je nieuws dat je met iedereen wilt delen. Over dat soort nieuws zou ik zeggen: Plaats een nieuwsbericht op je website en plaats een link naar dat bericht in je e-mailhandtekening.
Een (bedrijfs)video
Heb je een overtuigende bedrijfsvideo? Plaats hem in je e-mailhandtekening om dezelfde reden als dat je je foto in je handtekening geplaats hebt: Om een gezicht aan je bedrijf te geven. Na het bekijken van je bedrijfsvideo, heeft men het gevoel al eens in je salon te zijn geweest. Dit neemt een hoop vragen weg en maakt de drempel om een afspraak te maken vele malen kleiner.
Conclusie
Je handtekening is constant in beeld, onder elk bericht dat je verstuurt, en biedt zo een hoop mogelijkheden om jezelf en je diensten extra onder de aandacht te brengen. Automatisch en zonder dat je daar constant over na hoeft te denken. Ga eens na wat voor jou het belangrijkst is. Waar je contacten het liefst op wilt wijzen. En voordat je het weet, leidt ook jouw e-mailhandtekening tot meer aandacht, meer bezoekers, meer klanten en meer verkoop.
Aan de slag met je e-mailhandtekening?
Wil je profiteren van een effectieve e-mailhandtekening, maar vind je het lastig om hem zelf te verzinnen, maken en in te stellen? Wij helpen je graag met het uitdenken, ontwerpen, coderen en instellen. Je bent daarvoor welkom bij ons op kantoor. Duur: 1 uur, Investering: 65 euro. Geen tijd om langs te komen? Dan kunnen we je e-mailhandtekening vaak ook op afstand configureren.