De beste nieuwsbrief-software voor salons

Er zijn tegenwoordig enorm veel manier om je klanten te bereiken. Toch wordt het bereiken van je klanten er niet per se makkelijker op. Sociale media bepalen tegenwoordig zelf wat er op de tijdlijn van je volgers verschijnt (en wat niet) en Google verandert zijn algoritmes constant. Heb je een bericht dat gegarandeerd gezien moet worden? Dan is een ouderwetse e-mail zo gek nog niet. Maar wat als je een hele groep ontvangers in één keer wilt bereiken?

Verstuur nóóit nieuwsbrieven zonder nieuwsbriefsoftware

Wil je een hele groep ontvangers in één keer bereiken, voeg deze dan nooit in één keer toe aan het geadresseerden-veld. Doe je dat wel, dan kom je al snel op een zogenaamde blacklist terecht. Het gevolg daarvan is dat je berichten als spam gemarkeerd worden of dat je helemaal niet meer kunt mailen. En dat is niet wat je wilt. Het alternatief? Nieuwsbrief-software.

De beste nieuwsbrief-software voor salons: Criteria

Het is niet mijn doel om een compleet overzicht te delen van software aanbieders, maar juist om te kijken welke software het meest geschikt is voor salons. Dat brengt me tot deze criteria:

De oplossing mag niet te duur zijn
Vergeleken met andere branches, heeft de gemiddelde beautyprofessional een wat lager marketingbudget. De software mag dus niet te duur zijn in het gebruik.

De oplossing mag niet te ingewikkeld zijn
De meeste specialisten zijn voor zichzelf begonnen omdat ze klanten willen helpen. Niet omdat ze uren achter de computer willen zitten om een nieuwsbrief op te stellen. De software moet dus eenvoudig werken.

De oplossing moet bekend en betrouwbaar zijn
Er zijn tegenwoordig zoveel internetbedrijven dat er haast dagelijks nieuwe oplossingen worden aangeboden. Om jou te behoeden van missers, beperk ik me tot software die bekend en bewezen is.

De kandidaten

Met de criteria hierboven, blijven er eigenlijk maar twee interessante aanbieders over: Mailchimp en Laposta. Laten we eens kijken naar de voor- en nadelen van beide aanbieders.

Kandidaat 1: Mailchimp

Mailchimp is in 2001 opgericht en heeft ondertussen al meer dan 14 miljoen gebruikers die samen dagelijks ruim een miljard e-mails versturen. Dit maakt Mailchimp de grootste aanbieder van nieuwsbrief-software. Bekend en betrouwbaar? ✓ Check! De omvang van Mailchimp brengt ook andere voordelen met zich mee. Zo is Mailchimp bijvoorbeeld aan bijna elk programma te koppelen, van WordPress tot Gmail.

Ook qua kosten zit je bij Mailchimp goed. Mailchimp is gratis tot 2.000 adressen en 12.000 e-mails per maand. De gemiddelde salon kan daar goed mee vooruit. In de gratis variant plaatst Mailchimp wel een klein Mailchimp-logo onder je nieuwsbrief. Als je dat storend vindt dan kun je je account voor $10 per maand upgraden naar een betaalde versie. Dat valt reuze mee dus.

Naast het versturen van klassieke nieuwsbrieven, biedt Mailchimp ook “marketing automation”. Geen idee wat marketing automation is? Denk dan aan een serie vooraf ingestelde e-mailberichten die automatisch verzonden worden nadat een bezoeker zich ergens voor aanmeldt: Een aantal welkomste-mails nadat een bezoeker zich inschrijft voor je nieuwsbrief of een aantal adviese-mails wanneer iemand meer wil weten over een bepaald huidprobleem. Marketing automatisering kan erg handig en tijdbesparend zijn. Een leuke bonus dus.

Mailchimp is gevestigd in Amerika en richt zich op een internationaal publiek. De interface van Mailchimp is hierdoor grotendeels in het Engels. Als je moeite hebt met Engels dan kan dat een nadeel zijn. Gelukkig werkt het ontwerpen en versturen van nieuwsbrieven in Mailchimp wel redelijk eenvoudig, met de nadruk op redelijk. Ben je geen ster met computers, dan kan ik me voorstellen dat je wat hulp nodig zult hebben bij het opstellen van je eerste nieuwsbrief.

Voordelen Mailchimp

  • De grootste aanbieder
  • Gratis tot 12.000 e-mails
  • Haast overal aan te koppelen
  • Ook marketing automatisering

Nadelen Mailchimp

  • Niet (compleet) in het Nederlands
  • Voor leken wellicht even wennen

Kandidaat 2: Laposta

Laposta is een Nederlands nieuwsbrief-bedrijf, opgericht door Stijn van der Ree. Waar Mailchimp 800 medewerkers heeft, bestaat het team van Laposta uit slechts 10 personen. Een stuk kleiner dus. Maar dat hoeft natuurlijk niks te zeggen over de kwaliteit van de oplossing. Laposta’s klanten zijn enthousiast en beoordelen het nieuwsbriefprogramma gemiddeld met een 8,9. Omdat Laposta zich vooral op Nederlandse gebruikers richt, is het hele programma in het Nederlands gebouwd.

De gratis versie van Laposta doet qua kosten niet onder voor Mailchimp. Eigenlijk exact zoals bij Mailchimp, is Laposta gratis tot 2.000 adressen en 12.000 e-mails per maand. In de gratis variant plaatst ook Laposta haar logo onder al je e-mails. Wil je dat niet? Dan kun je een betaald abonnement afnemen. Abonnementen beginnen vanaf €180 ex. BTW per jaar, voor 0 tot 500 geadresseerden en een onbeperkt aantal nieuwsbrieven. Liever geen abonnement? Dan kun je bij Laposta ook “credits” aanschaffen (bij Mailchimp kan dit ook). Credits zijn een goede optie als je enkel sporadisch nieuwsbrieven verstuurt.

Laposta biedt automatisering, maar niet op de manier die ik zojuist omschreven heb. De automatisering van Laposta kun je beter zien als een enkel bericht dat verzonden wordt wanneer iemand zich aanmeldt, een e-mail geopend wordt, het een bepaalde datum is, etc. Het is in Laposta niet mogelijk om automatisch een hele serie van e-mails te verzenden. Hoewel niet zo uitgebreid, kan de automatisering van Laposta toch erg handig zijn. Bijvoorbeeld voor het automatisch versturen van verjaardagse-mails.

Ben je geen “technisch wonder”, maar wil je je nieuwsbrief toch graag helemaal zelf bouwen en onderhouden? Dan biedt Laposta je nog een mooi voordeel. Als je ergens niet uitkomt dan kun je Laposta namelijk altijd om uitleg vragen. Met een gratis account kan dit alleen per mail, maar met een betaald account ook via de telefoon. Dit is zeker een pluspunt wanneer je geen e-mailexperts in je omgeving hebt.

Voordelen Laposta

  • Nederlandse interface
  • Eenvoudig programma
  • Gratis tot 12.000 e-mails
  • Support per e-mail

Nadelen Laposta

  • Beperkt qua automatisering
  • Niet aan alle programma’s te koppelen

Conclusie: Welke nieuwsbrief-software is het best voor salons?

We hebben zojuist gekeken naar twee prima opties. Welke van de twee voor jou het best is, ligt vooral aan je wensen. Heb je moeite met Engels of ben je vooral op zoek naar een eenvoudig programma om recht toe, recht aan nieuwsbrieven te kunnen versturen? Dan is Laposta de oplossing die je zoekt. Heb je behoefte aan meer (automatisering en externe koppelingen bijvoorbeeld), dan is Mailchimp een aanrader.

Als je nog twijfelt welk programma het best voorziet in jouw wensen, dan heb je bij beide aanbieders de optie om een gratis account aan te maken. Zo kun je de software zelf eens in de praktijk te testen. Heb je geen tijd of zin om alles zelf uit te zoeken, dan kun je natuurlijk ook meedoen aan onze nieuwsbrief-workshop.


Leren om een nieuwsbrief te maken voor jouw salon?

Wil je leren om zelf een nieuwsbrief te maken? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief-workshop waarin je in een halve dag leert werken met Mailchimp. Aan het einde van de workshop heb je verschillende stramienen klaarstaan, ideeën voor onderwerpen, en ben je helemaal klaar om zelfstandig professionele nieuwsbrieven te versturen. Momenteel is deze workshop nog in ontwikkeling. Wil je een seintje ontvangen wanneer hij klaar is? Stuur ons dan een bericht!

Houd me op de hoogte

Gerelateerde berichten

Meer over Netbeauty

TCA peelings, nagelbeugels, sugaring: Jouw lokale marketingbureau heeft waarschijnlijk geen flauw idee wat het inhoudt. Wij wel. Want wij zijn Netbeauty. Als geen ander begrijpen wij precies wat jouw klanten beweegt en hoe we ze zo snel mogelijk in jouw salon krijgen.

ONS VERHAAL
NetBeauty Seminar