Wist je dat zo’n 9 van de 10 personen bij een zoekopdracht niet verder kijkt dan de eerste pagina van Google? En dat meer dan de helft van de personen zelfs op een van de eerste drie zoekresultaten klikt? Je kunt dus wel stellen dat een positie bovenaan de zoekresultaten leidt tot meer verkeer en zodoende waarschijnlijk tot meer nieuwe klanten en meer zakelijk succes. Wie wil er dus niet bovenaan staan in Google?
Één probleem: Je kunt helemaal niet meer bovenaan staan in Google…
Google personaliseert de zoekresultaten
Althans, niet altijd en voor iedereen. De zoekresultaten zijn tegenwoordig namelijk gepersonaliseerd. Veel beautyprofessionals beseffen dit niet, maar als jij en ik dezelfde zoekopdracht uitvoeren krijgen we waarschijnlijk verschillende resultaten te zien.
Er is namelijk niet één centrale versie van de zoekresultaten (waarin je bovenaan kunt staan), maar bij elke zoekopdracht probeert Google op basis van verschillende factoren juist te bepalen welke zoekresultaten het relevantst zijn voor de specifieke persoon die de zoekopdracht uitvoert.
Hoe Google dat precies doet?
1. Personalisatie op basis van locatie
Allereerst kijkt Google naar je locatie. Deze factor weegt vooral zwaar wanneer je naar een fysieke locatie zoekt, zoals bijvoorbeeld een salon of een restaurant. Wie in Barneveld “Restaurant” intypt zal restaurants in Barneveld te zien krijgen.
2. Personalisatie op basis van zoek- en browsegeschiedenis
Ook stelt Google een profiel op, op basis van je zoekopdrachten, de zoekresultaten waarop je klikt en de websites die je bezoekt. Klik je steeds op een bepaald zoekresultaat dan zal dat resultaat (bij jou) voortaan waarschijnlijk hoger getoond worden.
3. Personalisatie op basis van apparaat
Om je surfervaring zo snel en makkelijk mogelijk te maken, probeert Google daarnaast in te schatten wat voor apparaat je gebruikt. Zo kan het zijn dat je op je smartphone, die vaak een wat langzamere internetverbinding heeft, andere zoekresultaten te zien krijgt dan op je PC.
Dat Google de zoekresultaten personaliseert betekent dat de zoekresultaten geen consistente volgorde kennen en dus ook… dat er helemaal niet zoiets als “een nummer één positie” bestaat.
Laat dat maar eens bezinken… Oké? Goed, dan gaan we verder.
Je wilt vindbaar zijn voor de juiste personen
Hoewel we natuurlijk allemaal bovenaan willen staan, is het in de praktijk helemaal niet zo’n probleem dat dit niet zomaar kan. Je hebt er tenslotte maar weinig aan om gevonden te worden door mensen die toch nooit klant worden, bijvoorbeeld omdat ze aan de andere kant van het land wonen of totaal niet in je doelgroep vallen.
Gevonden worden door personen die misschien wél klant bij je worden, daar gaat het natuurlijk om. Dus: hoe doe je dat?
Stap 1: Optimaliseer voor lokale vindbaarheid
Dik, dun, oud, jong, arm of rijk: hoe jouw doelgroep er exact uitziet weet ik niet. Wel weet ik één ding vrij zeker, en dat is dat je potentiële klanten waarschijnlijk in de buurt van je salon wonen. Het is daarom belangrijk om je website te optimaliseren voor lokale vindbaarheid.
Dat doe je door, naast alle optimalisaties waar ik normaal over schrijf, onder meer goed aan Google duidelijk te maken waar je salon gevestigd is. Dingen die daarbij helpen zijn bijvoorbeeld het op elke pagina laten terugkomen van je adres (bijv. aan de onderkant van je website), het meenemen van de plaatsnaam in alle title-tags en, niet te vergeten, het op orde maken van je Google Mijn Bedrijf-vermelding.
Stap 2: Bepaal waarop je gevonden wilt worden
Wanneer we het hebben over bovenaan staan in Google is een andere belangrijke bewustwording dat een website helemaal niet op één, maar wel op honderden, zo niet duizenden verschillende zoekopdrachten gevonden kan worden. Wil je (lokaal) gevonden worden in Google, dan moet je jezelf daarom dus ook eens goed afvragen: op welke zoekopdracht dan exact?
Ik kan me voorstellen dat je op “Schoonheidssalon [plaatsnaam]” gevonden wilt worden. Maar wat dacht je van je verschillende behandelingen of bijvoorbeeld de problemen die je oplost (rimpels, vlekjes, droge huid, …)?
Een goede vuistregel is dat je voor elk onderwerp waarop je gevonden wilt worden een losse pagina moet aanmaken. Wanneer iemand in Google op “Bindweefselmassage” zoekt, neigt Google een pagina die geheel in het teken van bindweefselmassage staat tenslotte relevanter te vinden dan een pagina waarop nog twintig andere behandelingen staan.
Een klein beetje nuance
Zoals je ziet moet je bovenaan staan in Google tegenwoordig dus echt wat genuanceerder zien. In plaats van je webbouwer te vragen: “Hoe kom ik bovenaan in Google?”, kun je hem of haar voortaan beter vragen: “Hoe kan ik bij mijn doelgroep, die er zo en zo uitziet, scoren op zoekopdrachten X, Y en Z?”.
Klaar om te scoren in Google?
Ook al kun je niet altijd en voor iedereen op nummer één staan, kun je je website dus wel degelijk optimaliseren voor de onderwerpen en personen die er voor jou toe doen. De websites die Netbeauty voor beautyprofessionals bouwt worden dan ook tot in de puntjes geoptimaliseerd.
Hoe we dat doen? Onder andere door met moderne, foutloze code te zorgen dat Google je website goed kan indexeren. Door met compressie, caching en serveroptimalisatie te zorgen dat je pagina’s snel laden. Door te zorgen dat Google begrijpt waar je pagina’s over gaan door correct gebruik te maken van kopjes, titles en schema.org markup. Door te zorgen dat je website optimaal werkt op alle apparaten én door ervoor te zorgen dat je website veilig is en blijft, o.a. door het gebruik van honeypots, DDoS-beveiliging en SSL-encryptie – om zomaar wat dingen te noemen.
Ben jij klaar met aanmodderen en ben je toe aan een écht goed geoptimaliseerde website? Neem dan eens twee minuten de tijd om verder te lezen:
Of wellicht heb je de tijd of het geduld helemaal niet om te wachten tot je website op organische wijze beter gevonden gaat worden en wil je het liefst deze week al bovenaan komen op de zoekopdrachten die er voor jou toe doen, in het gebied dat voor jou interessant is.
Ook dat kan. Met Google Ads, het advertentieprogramma van Google. Voilà: