Vindbaarheid en zichtbaarheid zijn voor een marketeer, als een reinigende behandeling voor een beautyprofessional: Geen doel op zich, maar als je het overslaat heeft alles wat erna komt bijzonder weinig effect. Maar hoe zoeken klanten in de praktijk eigenlijk naar een nieuwe salon? En hoe zorg je dat je juist op die plek zichtbaar bent?
Zoeken gebeurt vooral in Google
Onderzoek laat zien dat tot wel 93% van de nieuwe aankopen, start met een zoekopdracht in Google. Grofweg kun je dus stellen dat wanneer er een nieuwe salon gezocht wordt, er in 9 van de 10 gevallen direct even ge-Googled wordt. Wil je meer dan 10% van je potentiële klanten bereiken, dan is het dus enorm belangrijk om goed vindbaar te zijn in Google.
Zeker als je nagaat dat maar liefst 95% van de personen niet verder kijkt dan de eerste pagina van de zoekresultaten. Sta je niet tussen de eerste paar resultaten, of zelfs helemaal niet op de eerste pagina, dan is je bedrijf nagenoeg onzichtbaar.
Niet eenvoudig om een goede positie te bemachtigen
Goed vindbaar zijn in Google, is voor het succes van een salon vaak van levensbelang. Maar het is zo eenvoudig nog niet om hoog te scoren in Google. Iedereen wil tenslotte bovenaan staan. De kans is groot dat je concurrenten zelfs al actief stappen ondernemen om een goede positie te bemachtigen.
Daarnaast zijn er echt honderden factoren die bepalen of je website hoog scoort of niet, en zoekmachine-optimalisatie (SEO) is een vak apart. Dit maakt het er voor de gemiddelde salon niet makkelijker op.
Gelukkig weet ik een truc
Gelukkig weet ik een truc: Een makkelijke manier om beter gevonden te worden, die door je concurrenten nog maar héél weinig gebruikt wordt. En juist daardoor is hij misschien wel zo effectief. Ik heb het dan over…
Google Mijn Bedrijf: Gratis dienst van Google
Google Mijn Bedrijf is een (gratis) dienst van Google, waarmee je beheert hoe je bedrijf wordt weergegeven in Google. Google Mijn Bedrijf bestaat uit verschillende onderdelen, waarvan je de twee meest prominente ongetwijfeld al eens gezien hebt.
Ik heb het dan over de bedrijfsvermeldingen die met een landkaart worden weergegeven boven de zoekresultaten en over het blok met bedrijfsinformatie dat rechts naast de zoekresultaten verschijnt, wanneer je naar een specifiek bedrijf zoekt.
Ga ik te snel? Zoek dan maar eens naar “Schoonheidssalon” en daarna naar “Netbeauty”, dan zul je zien wat ik bedoel.
Heb je je weleens afgevraagd hoe Google bepaalt welke bedrijven er op deze manier extra uitgelicht worden? Dan heb je bij deze het antwoord op je vraag: Google Mijn Bedrijf.
Hoe beter een Google Mijn Bedrijf-pagina geoptimaliseerd is, hoe groter de kans dat hij bijvoorbeeld bóven de normale zoekresultaten wordt weergegeven.
De voordelen van Google Mijn Bedrijf
Als je Google Mijn Bedrijf optimaal inzet, brengt dat onder meer de volgende voordelen met zich mee:
- Een vermelding bóven de normale zoekresultaten
- Je bedrijf wordt zichtbaar in Google Maps
- Je bedrijf krijgt een extra blok naast de zoekresultaten
- Je kunt je eigen Google-reviews beheren
- Je bedrijfswebsite scoort hoger in de zoekresultaten
Elk bedrijf dat beter vindbaar en zichtbaar wil zijn, zou hier wat mij betreft gretig gebruik van moeten maken. Een Google Mijn Bedrijf-vermelding kost niets, maar geeft je lokale bereik een flinke boost.
De verschillende onderdelen van Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf is niet één tool, maar een verzameling van verschillende onderdelen die je los van elkaar kunt instellen en onderhouden. Ik zal ze eens voor je opsommen:
Informatie
In dit onderdeel vul je praktische informatie over je salon in, zoals je bedrijfsnaam, je openingstijden en je diensten. Dit klinkt allemaal erg vanzelfsprekend, maar in de praktijk zijn deze onderdelen op allerlei slimme manieren te optimaliseren voor een betere vindbaarheid.
Afspraken
Door je afspraken-URL in te vullen, kunnen bezoekers direct vanuit de zoekresultaten een afspraak bij je maken. Heb je geen geautomatiseerd afsprakensysteem, dan kun je dit onderdeel ook gewoon aan de contactpagina van je website linken.
Foto’s
Door foto’s te delen (normale foto’s of 360-graden foto’s), krijgt je salon in de zoekresultaten al een gezicht. Denk qua onderwerpen bijvoorbeeld aan een foto van je interieur, een foto van je team en aan een foto van de buitenkant van je zaak, zodat je klant straks precies weet waar ze moet zijn.
Posts
Publiceer nieuws- en blogberichten die weergegeven worden in je vermelding naast de zoekresultaten. Deze posts zijn tijdelijk zichtbaar en verdwijnen daarna uit de zoekresultaten. Maar.. gedurende die tijd zijn ze wel extra goed zichtbaar. Daarnaast is gebleken dat ook je bedrijfswebsite beter gaat scoren wanneer je af en toe posts plaatst via Google Mijn Bedrijf.
Reviews
Dit onderdeel stelt je in staat om je Google-reviews te beheren. Je kunt op reviews reageren, je reacties bewerken, of reviews rapporteren – wanneer je daar een goede reden voor hebt. Verwacht overigens niet dat Google zo’n review een dag later al verwijdert. De reviews die jij rapporteert worden door Google namelijk handmatig beoordeeld.
Berichten
Geef bezoekers de mogelijkheid om je vanuit de zoekresultaten direct een chabericht te sturen. Dit is de meest recente toevoeging aan Google Mijn Bedrijf en deze functie werkt vooralsnog alleen via de Google Mijn Bedrijf-app voor Android en iOS.
Vragen en antwoorden
Hier kan men vragen stellen die jij openbaar kunt beantwoorden. Je kunt hier zelf ook veelgestelde vragen invoeren. Het idee is dat bezoekers zo zelf al een antwoord op hun vraag kunnen vinden, zonder jou te hoeven storen met een e-mail of telefoontje. Ook dit onderdeel wordt weergegeven naast de zoekresultaten.
Je bedrijfsvermelding verifiëren
Om misbruik te voorkomen en om er zeker van te zijn dat jij degene bent die je bedrijfsvermelding maakt, dient je Google Mijn Bedrijf-pagina door jou geverifieerd te worden. Om je vermelding te verifiëren stuurt Google een brief naar je salon, met daarop een code. Die code voer je online in om Google te laten weten dat jouw bedrijf daadwerkelijk op het opgegeven adres gevestigd is.
Zolang je vermelding niet geverifieerd is, wordt deze niet weergegeven. Maar daar hoef je je niet door te laten ophouden tijdens het vullen van de verschillende onderdelen van Google Mijn Bedrijf. Dat laatste kan namelijk ook al gewoon voordat je vermelding geverifieerd is.
Aan de slag!
Klaar om nieuwe klanten aan te trekken met je bedrijfsvermelding? Via deze link maak je eenvoudig een vermelding aan. Vul alle onderdelen in, optimaliseer je pagina, en voor je het weet ben je stukken beter zichtbaar in Google!
Workshop Google Mijn Bedrijf
Heb je geen zin om Google Mijn Bedrijf zelf uit te zoeken en wil je het liever in één keer goed doen? Doe dan mee aan onze unieke workshop Google Mijn Bedrijf! Tijdens deze workshop brengen we je op de hoogte van alle ins en outs van Google Mijn Bedrijf en wordt je pagina volledig ingevuld en geoptimaliseerd. Zo word je lokaal beter vindbaar en heb je er na één middag geen omkijken meer naar.
De workshop Google Mijn Bedrijf is perfect voor leken, maar zelfs als “tech-savvy” beautyondernemer zul je tijdens deze workshop de nodige nieuwe dingen opsteken. Klaar om te scoren in Google?