Ken jij je doelgroep? Facebook kent hem beter!

Je wilt nieuwe klanten, dus je gaat adverteren. Onderwerp van je advertentie? Je Brazilian wax-behandeling. Pakkende foto? Check. Overtuigende tekst? Check. Rest je nog twee dingen: Een budget kiezen en de doelgroep instellen.

Laten we qua budget eens beginnen met 10 euro per dag. Dat moet genoeg zijn. Dan de doelgroep. Voor de effectiviteit van je advertentie is die doelgroep enorm belangrijk. Die stel je dus piekfijn in:

Vrouwen van 18 tot en met 64 jaar oud, woonachtig in een straal van 17 kilometer om je salon, met als interesses: Cosmetica, Schoonheids­verzorging, Zon, Vakanties, Zomer, Zwemmen, Daten, Zwembad, Cruiseschip, Kuuroorden, Zonnebrillen, Onlinedatingdienst, Stranden, Huwelijk, Zonnebaden, Krachttraining, Bodybuilding.

En om hem af te maken, levensgebeurtenis: Nieuwe relatie ♥

Je advertentie is good to go!

Tegenvallende advertentie­resultaten

Een week na het plaatsen van je advertentie kijk je eens naar de cijfers en je bereik valt toch flink tegen. Het aantal nieuwe klanten is te verwaarlozen. Hoe kan dat? Met je advertentie was niks mis. Als je hem zelf zou tegenkomen, zou je spontaan doorklikken om een afspraak te maken.

Mijn beste gok? Je doelgroep.

Hoe goed ken je jouw doelgroep echt?

Naar eigen inzicht, heb je je doelgroep zo goed mogelijk ingesteld. Logisch. Maar zou het niet zo kunnen zijn dat je aanbod ook voor anderen interessant is en dat je misschien wel hele groepen over het hoofd ziet? Mijn ervaring leert me dat dit voor Facebookadvertenties vaak het geval blijkt te zijn. Hoe goed je jouw doelgroep ook kent, Facebook kent je doelgroep beter.

Facebook kent je doelgroep beter

Facebook weet een hele hoop van ons. Facebook weet welke sport je volgt, waar je gisteren gegeten hebt en met wie je vorige week woensdag op een verjaardag was. Weet Facebook teveel van ons? Ja. Maar dat is een ander verhaal. Facebook weet in elk geval precies wat jij interessant vindt. Zo kan Facebook jou ook precies de berichten en advertenties laten zien waarin jij geïnteresseerd bent, zodat je extra lang op Facebook blijft, extra veel advertenties ziet, en Facebook éxtra veel geld verdient. Want daar gaat het tenslotte om.

In het verlengde daarvan weet Facebook vaak ook veel beter dan jijzelf welke personen er geïnteresseerd zijn in jouw diensten. En om jouw advertenties effectiever te maken deelt Facebook die kennis graag met je. Bijvoorbeeld in de vorm van “vergelijkbare doelgroepen”.

Geen nattevingerwerk, maar data

Een zelf samengestelde doelgroep is gebaseerd op hoe jij dénkt dat je doelgroep eruit ziet. Een “vergelijkbare doelgroep” daarentegen, is gebaseerd op personen die daadwerkelijk interesse getoond hebben. Bijvoorbeeld door je website te bezoeken.

Om Facebook een vergelijkbare doelgroep te laten maken, maak je in je advertentiebeheer eerst een “aangepaste doelgroep” aan. Zo’n aangepaste doelgroep bestaat uit een groep personen die reeds interactie gehad hebben met jouw bedrijf. Bijvoorbeeld door op een van je Facebookberichten te klikken of door een bepaalde pagina van je website te bezoeken.

Doelgroep > Nieuw > Aangepaste doelgroep > Website > Doelgroep maken

Heb je eenmaal een aangepaste doelgroep gemaakt, dan kan Facebook op basis van deze groep – die daadwerkelijk interesse getoond heeft – een nieuwe groep van vergelijkbare personen samenstellen. Zo stel je dus een doelgroep samen gebaseerd op data en niet langer gebaseerd op nattevingerwerk.

Doelgroep > Nieuw > Vergelijkbare doelgroep > [selecteer je bron] > Doelgroep maken

Klein probleem…

Om een aangepaste doelgroep te kunnen maken, heb je een groep nodig van minstens 100, maar nog liever 200 of 300 personen. Als je aangepaste doelgroep te klein is, is het voor Facebook namelijk erg lastig om de belangrijkste overeenkomsten eruit te pikken. Voor kleine salons is dit soms een probleem. Die hebben misschien niet zoveel websitebezoekers of interactie op hun Facebookberichten. Gelukkig heb ik daar een slimme truc voor.

Een truc voor je aangepaste doelgroep

Kun je nog geen aangepaste doelgroep aanmaken, publiceer op je website dan eens een blogartikel waarvan je zeker weet dat het interessant is voor je doelgroep. Zo’n blog klikt men namelijk veel sneller aan dan een commercieel bericht. Denk in de richting van “5 dingen die niemand je vertelt over een Brazilian Wax”, of een ander interesse-wekkend thema.

Maak op facebook vervolgens een advertentie aan voor je nieuwe blogartikel en richt die advertentie op een hele brede doelgroep. Bijvoorbeeld op letterlijk iedereen die in een straal van 17 kilometer om je salon woont, man of vrouw, jong of oud.

Natuurlijk bereik je zo een hele hoop mensen die wellicht nooit klant zullen worden, maar dat maakt niet uit. In deze fase wil je dat iedereen je advertentie ziet en zo de kans krijgt om door te klikken naar je blogartikel …en jou zo onbewust te laten weten dat ze geïnteresseerd zijn in wat je doet.

Zodra je advertentie voldoende websitebezoekers heeft opgeleverd, kun je van deze bezoekers je aangepaste doelgroep maken. Koppie – koppie!

Vergeet de Facebook-pixel niet ⚠

Om een aangepaste doelgroep te maken van je websitebezoekers, is het zaak om eerst de zogenaamde Facebook-pixel op je website te plaatsen. De Facebook-pixel is een stukje code van Facebook, dat Facebook in staat stelt om je websitebezoekers te analyseren. In het Facebook Helpcentrum lees je hoe je zo’n pixel maakt en installeert.

Vergelijkbare doelgroep, effectievere advertentie

Nu je een aangepaste doelgroep hebt aangemaakt, kun je die als uitgangspunt voor je vergelijkbare doelgroep opgeven. Facebook analyseert je aangepaste doelgroep dan om overeenkomsten te ontdekken: Hebben je websitebezoekers vergelijkbare interesses? Vaak hetzelfde beroep? Et cetera. Zo vindt Facebook nieuwe personen, waarvan de kans groot is dat ze óók in jouw bedrijf geïnteresseerd zijn. En dat maakt je advertenties vaak een stuk effectiever.

Waarom gokken?

Adverteren op Facebook is iets dat je leert met vallen en opstaan. Toen ik er net mee begon, maakte ik me net zo goed schuldig aan alle beginnersfouten. Maar waar een wil is, is een weg. En al doende leert men. Natuurlijk hoeft niet iedere beautyprofessional een volleerd Facebookmarketeer te worden. Maar probeer die vergelijkbare doelgroepen eens uit, de volgende keer dat je weer iets wilt promoten. Want waarom zou je gokken, als Facebook over harde cijfers beschikt.


Direct nieuwe klanten in je salon?

Facebook Advertising heeft enorme potentie voor het aantrekken van nieuwe klanten. Maar tegelijk is het een complexe tool die je pas na jaren intensief gebruik écht doorkrijgt.

Heb je die tijd niet en wil je nu direct nieuwe klanten in je salon? Dan ga je de advertentiecampagnes van Netbeauty waarschijnlijk erg interessant vinden! De strategieën die we toepassen zijn door ons namelijk al uitgebreid getest en tot in de puntjes geoptimaliseerd om keer op keer voor een vollere agenda te zorgen.

…maar weet waar je aan begint 😉

Meer weten over onze advertentiecampagnes? Lees dan hier verder (en bekijk onze resultaten):

Advertentiecampagnes

Gerelateerde berichten

Meer over Netbeauty

TCA peelings, nagelbeugels, sugaring: Jouw lokale marketingbureau heeft waarschijnlijk geen flauw idee wat het inhoudt. Wij wel. Want wij zijn Netbeauty. Als geen ander begrijpen wij precies wat jouw klanten beweegt en hoe we ze zo snel mogelijk in jouw salon krijgen.

ONS VERHAAL
NetBeauty Seminar