Vergeet je behandelingen, focus op oplossingen!

Sommige dingen doe je liever niet, maar moeten toch een keer gebeuren. Zoals het vervangen van je laptop bijvoorbeeld. Elke laptop kent een dag waarop hij zó traag wordt dat je simpelweg besluit om een nieuwe te kopen. Maar dan begint de lol: Wat voor een laptop koop je?

Iris Plus Graphics 645

Je opent Google en typt “Laptop kopen”. De strijd om de eerste plek in Google lijkt gewonnen door MediaMarkt – klik. Gelijk krijg je het assortiment voorgeschoteld. Je ziet de Acer Aspire 3, de HP Pavilion 15, de Lenovo Legion Y530, de ASUS VivoBook 15 en de Lenovo IdeaPad 330. Okee, welke kies je? Poe!

Eerst eens kijken wat die namen precies inhouden. Eens zien: Een 1.4 GHz quad-core Intel Core i5 processor, 8 GB werkgeheugen, 128 GB SSD opslag en een Intel Iris Plus Graphics 645 grafische kaart. Ah, okee! Dat is een stuk duidelijker… not.

Lastig, hè? Maar weet je wat het gekke is? Dit is exáct de manier waarop ik de gemiddelde website van een schoonheidsspecialist opgebouwd zie worden!

Micro-kristallen van aluminiumoxide

Stel nou dat niet iemands laptop, maar iemands gezicht aan een update toe is. Lees: Ze wil van haar (minder) fijne lijntjes af. Op je website vindt ze de “Power Retinol Treatment”, de “Recovery O2 Treatment”, de “Vitamine C Treatment”, een “Bindweefselmassage” en “Microdermabrasie”.

Uhh.. Eens kijken wat dat precies inhoudt: “Een intensieve peeling met een apparaat waarbij de huid vacuüm wordt gezogen en tegelijkertijd wordt bespoten met micro-kristallen gemaakt van aluminiumoxide. De huid krijgt een nauwkeurige en gecontroleerde peeling tot het gewenste niveau is bereikt. Hoe meer behandelingen je ondergaat, des te mooier het resultaat zal zijn.” …ah, okee!

Benoem de oplossing die je biedt

Even terug naar die nieuwe laptop. Wat je eigenlijk wilt lezen, in plaats van “ASUS VivoBook 15” en 8 GB werkgeheugen, is of je laptop geschikt is voor de administratie en het versturen van e-mailnieuwsbrieven. Of voor het bewerken van foto’s en video’s. Dit is voor jouw potentiele klanten niet anders.

Wil je bezoekers écht helpen en via je website meer klanten binnenhalen? Benoem dan juist de oplossingen die je biedt. Besef je goed: Klanten komen voor een bepaald resultaat. Dat resultaat kan huidverbetering, ontspanning, anti-aging, of iets heel anders zijn. Maar zolang je het doel van de klant kunt waarmaken (een gezonde, gladde huid bijvoorbeeld), maakt het de klant echt niet veel uit of je dat nu met of zonder micro-kristallen van aluminiumoxide doet.

Je klant weet niet welke behandeling ze nodig heeft

Nog zoiets dat we liever niet doen, maar soms toch nodig is: Een tandartsbezoek. Ook de tandarts heeft allerlei behandelingen: Bruggen, facings, implantaten, sealen, trekken, vullen, onderzoek van het tandvlees met pocketstatus, evaluatieonderzoek met parodontiumstatus, kroonverlenging, enzovoorts. Weet jij als tandartsbezoeker wat die behandelingen exact inhouden en wanneer ze het best ingezet kunnen worden? Nope. Maar je weet wel dat je al een week kiespijn hebt – waar je graag vanaf wilt.

Ook jouw klant weet precies met welk probleem ze loopt. Bijvoorbeeld een gevoelige huid, pigmentatie, ongewenste haargroei, stress of een vervelende rimpel. Wat je klant echter niet weet, is welke specifieke behandeling het meest geschikt is om haar probleem op te lossen. Je kunt van een klant dan ook niet verwachten dat ze weet wat je (vaak exotisch klinkende) behandelnamen inhouden. Of dat ze überhaupt weet welke behandeling ze op je website moet aanklikken om haar doel te verwezenlijken.

Hoe fijn zou het voor een klant daarom zijn om op je website juist haar probleem/wens te kunnen aanklikken, in plaats van een nietszeggende behandelnaam die je één op één hebt overgenomen van je leverancier? En ook voor de vindbaarheid in Google valt hiermee enorm veel winst te halen. Want wat denk je dat men eerder intypt: “Behandelen gevoelige huid” of “Recovery O2 Treatment”? Geloof mij, op die eerste term krijg je veel meer bezoekers.

Focus op oplossingen stimuleert de verkoop

Door je focus te verschuiven naar de oplossing die je biedt, wordt de verkoop ook nog eens stukken makkelijker. Als jij een nieuwe laptop koopt, wil je die dan zelf samenstellen uit een lijst van processoren, geheugenkaarten en videokaarten? Nee, je wilt gewoon een laptop waarop je video’s kunt bewerken. Waarom zouden jouw klanten dan wel moeten kiezen uit een lijst van behandelnamen en producten?

Laat die specifieke behandelingen achterwege en begin liever met het in kaart brengen van de wensen van de klant: Wil ze minder rimpels? Een jongere uitstraling? Okee. Dan kun je daar direct een oplossing voor verkopen. Die oplossing mag dan wel bestaan uit 4 behandelingen in combinatie met een aantal producten voor thuisgebruik, maar dat doet er niet toe. Je klant wil van die rimpels af en jij kunt dat voor haar regelen. Geen klant die dan nog zegt: “Bedankt voor de behandeling, maar mijn producten koop ik liever bij de drogist”. Of: “Oh, bij je collega is dit product vijf euro goedkoper”. Verkoop je een oplossing, dan verdwijnt de focus op de losse onderdelen.

Alle behandelnamen de deur uit?

Natuurlijk kan het geen kwaad om uit te leggen welke behandelingen je geeft en wat ze inhouden, maar laat het daar niet bij. Focus op de voordelen die je biedt (direct een jonger uiterlijk) en op de problemen die je oplost (van die storende pigmentvlekken af), dat zegt een klant veel meer!

Op je website zou je dat als volgt kunnen vormgeven: “Waar kunnen wij u mee helpen?” Met daaronder een duidelijke opsomming van dingen die je voor de klant kunt betekenen. Elk onderdeel uit deze opsomming geef je een eigen pagina waarop je verder op het onderwerp ingaat. Mocht je toch graag je behandelingen noemen, plaats onderaan zo’n pagina dan: “Wij hebben hiervoor de volgende behandelingen: …”.

Zo komt een klant binnen op haar probleem/wens en kan ze vervolgens doorklikken naar een passende behandeling. Dat is veel logischer dan je klant direct je behandelingen voor te schotelen.

Want weet, je klant wil helemaal geen microdermabrasie behandeling; Ze wil minder rimpels.


Een webbureau dat jouw klanten wél begrijpt

Wist je dat een nieuwe salon in 93% van de gevallen via Google gezocht wordt? Dit maakt je website een enórm belangrijke marketingtool.

Helaas hebben de meeste webbouwers geen flauw idee hoe jouw klanten denken. Wij wel. Want wij zijn Netbeauty: Het enige marketingbureau in Nederland dat zich 100% specialiseert in salons. Als geen ander begrijpen wij precies wat jouw klanten beweegt en hoe we ze zo snel mogelijk in jouw salon krijgen.

Benieuwd hoe een Salonsite™ jouw salon helpt groeien? Neem eens twee minuten de tijd om daar meer over te lezen.

Netbeauty Salonsite™

Gerelateerde berichten

Meer over Netbeauty

TCA peelings, nagelbeugels, sugaring: Jouw lokale marketingbureau heeft waarschijnlijk geen flauw idee wat het inhoudt. Wij wel. Want wij zijn Netbeauty. Als geen ander begrijpen wij precies wat jouw klanten beweegt en hoe we ze zo snel mogelijk in jouw salon krijgen.

ONS VERHAAL
NetBeauty Seminar