Klanten overtuigen? Gebruik het AIDA-model

Overtuigen: sommige beautyprofessionals lijken er een aangeboren gave voor te hebben. Als je bij zo’n specialist naar binnen stapt, ga je geheid de deur uit met een tas vol producten en een tegoed van 5 kuurbehandelingen. Zonder spijt, maar juist met enthousiasme!

Deze beautyprofessionals halen vaak de mooiste resultaten en hebben daardoor de meest toegewijde klanten van allemaal. Als gevolg daarvan maken ze elke maand ook een mooie winst, waardoor ruimte ontstaat om nóg meer te investeren in henzelf en hun salon.

Geen aangeboren talent?

Maar wat als je niet gezegend bent met een aangeboren talent om te overtuigen? Wat als je regelmatig zéker weet dat je een klant kunt helpen haar wensen te verwezenlijken, maar het je maar niet lukt om de klant dat broodnodige product voor thuis te verkopen – wat je ook probeert en hoe erg je ook je best doet?

Laat me je een geheim verklappen: niet elke “overtuiger” is gezegend met een speciaal talent. Net zoals een effectieve schoonheidsbehandeling een aantal vaste stappen kent (bijvoorbeeld analyse, reiniging, behandeling, advies), kent ook het overtuigingsproces een aantal vaste stappen die je jezelf kunt aanleren.

En geloof me, dat is een waardevolle vaardigheid.

Gebruik de AIDA-formule

Voor het overtuigen van klanten wordt in de marketingwereld vaak de AIDA-formule gebruikt. Het AIDA-model bestaat al sinds 1898 en helpt marketeers en verkopers sindsdien hun boodschappen zo overtuigend mogelijk over te brengen. Een kleine demonstratie? Het weinig overtuigende argument “Mijn bindweefselmassage verbetert de huidstructuur” zou volgens de AIDA-formule zoiets worden:

“Vervelend hè, die fijne lijntjes? Als je ze eenmaal ziet ga je je er stééds meer aan storen. Naarmate we ouder worden gaat ons lichaam steeds minder collageen en elastine aanmaken. Als gevolg daarvan ontstaan er rimpels en lijntjes, waardoor we onze jeugdige uitstraling kwijtraken. Collageen en elastine bevinden zich in de zogenaamde bindweefsellaag die zich tussen de huid en de spieren bevindt. Met mijn cosmetische bindweefselmassage stimuleer ik exact dit gebied, waardoor verklevingen van collageen en elastine loskomen en de doorbloeding flink gestimuleerd wordt. Hierdoor verdwijnen je fijne lijntjes en krijg je echt weer een jeugdige “glow”. Ik doe de behandeling ook bij mezelf en het is fantastisch om na afloop in de spiegel te kijken en er jaren jonger uit te zien! In jouw geval zijn er ongeveer vijf behandelingen nodig, voor een totaal van €187,50. Wat zeg je, zullen we je fijne lijntjes aanpakken met een bindweefselmassage?”

Hoe werkt dat precies?

Benieuwd waar AIDA voor staat? De A staat voor attention, de I staat voor interest, de D staat voor desire en de laatste A staat voor action. Of in het Nederlands: aandacht, interesse, verlangen en actie.

Om iemand ergens van te overtuigen dien je allereerst de aandacht te trekken. Vervolgens moet je boodschap dusdanig interessant zijn dat hij de interesse wekt. Door te focussen op de voordelen voor de klant, creëer je daarna verlangen. Tot slot stimuleer je de klant nog om actie te ondernemen en klaar is Kees.

Het AIDA-model mag dan al 120 jaar oud zijn, het werkt nog steeds als een trein. Of je nu iemand wilt overtuigen in je salon, een webtekst voor je website aan het schrijven bent of een nieuwe flyer laat maken: gebruik de AIDA-formule om er zeker van te zijn dat je boodschap impact heeft.

Laten we eens wat dieper ingaan op elk van de vier onderdelen.

De A van attention

Al is je aanbod nog zo waardevol, zolang de klant niet luistert kun je vertellen wat je wilt, maar zal elke inspanning op weinig uitlopen. Voordat je verder gaat is het daarom zaak om eerst de aandacht te trekken en ervoor te zorgen dat de klant aandachtig naar je luistert. De truc daarvoor is om een emotionele connectie te maken met de klant. Probeer te ontdekken wat je klant écht wil bereiken en trap daarmee af. Denk:

“Ik heb de perfecte manier om jou elke dag een hoop stress te besparen”

De I van interest

Nu je de aandacht hebt, is het zaak om hem vast te houden door de klant verder te interesseren. Onthoud goed dat je klant altijd op zoek is naar een oplossing voor een probleem: producten die hun werk niet doen, rimpels waar ze niet vanaf komt, haar dat groeit op plekken waar het niet moet groeien… you name it.

Een enorm effectieve manier om de interesse te wekken is om deze problemen aan te kaarten. Vul dit gerust aan met praktijkverhalen en interessante feiten. Bijvoorbeeld:

“Terwijl je eigenlijk al te weinig slaap krijgt, moet je toch elke ochtend een kwartier eerder je bed uit om je make-up te doen. Vervolgens denk je de hele dag: Loopt mijn eyeliner niet uit? Zit mijn lipstick er nog op? Zit hij niet op m’n tanden? Elke kans die je krijgt kijk je in de spiegel om je make-up waar nodig bij te werken en wanneer je na een lange dag het liefst direct je bed in springt, moet jij eerst je make-up er nog afhalen. Dat kost enorm veel energie, toch?”

De D van desire

Nu je klant één en al oor is, wil je verlangen creëren. Je doet dit niet door zwart-wit te vertellen wat je te bieden hebt, maar juist door de vóórdelen daarvan uit te lichten. Anders gezegd: je klant wil geen microdermabrasie behandeling, ze wil na afloop complimenten krijgen over haar uiterlijk! Of om op de vorige alinea voort te borduren:

“Hoe fijn zou het zijn om elke ochtend nog lekker even in bed te kunnen blijven? En om de rest van de dag compleet op te gaan in de dingen die je doet? Douchen, de kinderen wegbrengen, sporten, uit eten… zonder constant aan je make-up te hoeven denken omdat je weet dat je make-up altijd goed zit en jij er áltijd goed uitziet? Zelfs wanneer je op zaterdagochtend snel even boodschappen moet doen of je op vakantie op je slippers rondloopt. Heerlijk toch?”

De A van action

Je product of behandeling is ondertussen al zo goed als verkocht, maar we moeten hem natuurlijk nog binnenkoppen door een concreet voorstel te doen waar de klant “ja” op kan zeggen. Dit is zo simpel als het noemen van wat je te bieden hebt:

“In twee behandelingen met permanente make-up kan ik je wenkbrauwen, lippen en eyeliner doen. Je hoeft dan nooit meer in de weer met je make-up. De kosten hiervoor zijn € xxx. Lijkt dat je wat?”

En dat is hoe je het doet: een permanente make-up behandeling promoten volgens de AIDA-formule ✔

Doe je klant een dienst

Met de AIDA-formule vergroot je de kans op een “ja” aanzienlijk. Maar je boodschap volgens een speciale formule opstellen om een behandeling te verkopen die je klant uit zichzelf misschien niet had afgenomen, is dat eigenlijk wel zo netjes?

Zoals met zoveel dingen, is het net hoe je het bekijkt. In de praktijk geven klanten simpelweg niet veel om je behandelingen. Ze komen juist voor de resultaten. De voordelen die je te bieden hebt.

Veel beautyprofessionals maken de fout om te denken dat klanten automatisch beseffen wat een product of behandeling voor ze oplevert, maar dat is niet zo. Het is nodig om dit voor te kauwen. Niet alleen wordt je voorstel daardoor aantrekkelijker, je helpt de klant er ook écht mee door te laten zien wat een behandeling haar oplevert en welke problemen je voor haar kunt oplossen. Zolang je niks belooft dat je niet kunt waarmaken, doe je de klant (en jezelf) hier alleen maar een dienst mee.

Een klein beetje oefening

Dus daar heb je het, het model dat marketeers al meer dan honderd jaar gebruiken. Heb je moeite met het overtuigen van klanten of vind je het lastig om je aanbod op een aantrekkelijke manier te presenteren, geef je boodschap voortaan dan vorm volgens dit beproefde model. Dat zal de eerste keer best even wennen zijn, maar met een klein beetje oefening zullen je concullega’s zich straks afvragen waarom zij zoveel moeite hebben met het overtuigen van hun klanten terwijl dat bij jou haast als vanzelf lijkt te gaan!


Eerst nieuwe klanten bereiken

AIDA is een fantastische methode. Maar voordat je klanten kunt overtuigen met de AIDA-methode, moeten die (nieuwe) klanten natuurlijk eerst op de een of andere manier bij je terechtkomen.

Wist je dat men een nieuwe salon 9 van de 10 keer via Google zoekt? Dit maakt een goede website allereerst enorm belangrijk. Maar niet iedereen is al actief op zoek. Daarom heeft ook social advertising erg veel potentie voor het bereiken van nieuwe klanten. En dat zeg ik natuurlijk niet zomaar – kijk hier zelf maar eens hoe extreem effectief social advertising kan zijn in het bereiken van klanten.

“Netbeauty heeft een marketing campagne voor ons opgezet voor 2,5 week, maar na 2 dagen al weer op pauze moeten zetten omdat we de nieuwe klanten niet meer kwijt konden. Fijne mensen om mee te werken, nemen de tijd en denken met je mee.”

Marleen van Amen
Marleen van Amen
Skins Only

Goed, als je ook met nieuwe of “betere” klanten in contact wilt komen (zodat je daarna al dan niet naar hartenlust met de AIDA-methode aan de slag kunt), raad ik je aan om meer te lezen over…

Webdesign en optimalisatie Advertentiecampagnes

PS Zie je hoe ik in dit laatste stukje automatisch ook weer AIDA toepas?

  • Attention: AIDA is fantastisch, maar als klanten je niet vinden kun je ze ook niet overtuigen.
  • Interest: Wist je dat je met een website en social advertising veel nieuwe klanten kunt bereiken?
  • Desire: Netbeauty-campagnes moeten vaak zelfs vroegtijdig op pauze omdat ze zoveel aanmeldingen opleveren.
  • Action: Wil je nieuwe en/of betere klanten bereiken? Lees dan verder.

Gerelateerde berichten

Meer over Netbeauty

TCA peelings, nagelbeugels, sugaring: Jouw lokale marketingbureau heeft waarschijnlijk geen flauw idee wat het inhoudt. Wij wel. Want wij zijn Netbeauty. Als geen ander begrijpen wij precies wat jouw klanten beweegt en hoe we ze zo snel mogelijk in jouw salon krijgen.

ONS VERHAAL
NetBeauty Seminar