Een logo heb je waarschijnlijk al, zoals het grootste gedeelte van onze lezers. Maar hoe staat het verder met je visuele identiteit – je merk?
Als jij iets op Facebook of Instagram plaatst, herkennen je volgers daar dan direct jouw bedrijf in? Of bestaat je tijdlijn uit een wirwar van verschillende stijlen?
Merken helpen ons kiezen
Een merk zorgt voor herkenning. En sterke merken helpen ons om keuzes te maken in een tijd waarin er voor elk probleem en elke behoefte, een heel scala aan oplossingen en aanbieders bestaat.
Jouw salon of praktijk is uniek. Hartstikke uniek. Maar laat je op sociale media wel voldoende zien waarvoor men nou écht bij jou moet zijn?
Van logo naar merk in 3 stappen
Onlangs heeft De Huidprofessional, een vereniging ter promotie van de gediplomeerde schoonheidsspecialist, onze hulp ingeschakeld. In eerste instantie wil De Huidprofessional vooral actief worden op sociale media.
Ons eerste advies was daarom om het bestaande logo uit te werken tot een afgebakende stijl met daarin een aantal vaste, terugkerende elementen. Zo wordt het voor de consument straks een koud kunstje om de berichten van De Huidprofessional eruit te pikken.
De drie stappen die we hiervoor gehanteerd hebben, deel ik graag met je. Zo kun je deze stappen zelf ook toepassen, om voor jouw salon of praktijk een sterk en herkenbaar merk te creëren! Hier komen ze…
De basis: Het logo
In dit geval hebben we het bestaande logo van De Huidprofessional als uitgangspunt voor de visuele identiteit genomen. Dat is trouwens precies hoe er door de meeste marketing- en designbureau’s gewerkt wordt.
Bij de ontwikkeling van een huisstijl, is het logo niet voor niks vaak als eerst aan de beurt. In een logo worden namelijk direct een aantal belangrijke keuzes gemaakt, zoals:
- Voor welke kleur(en) wordt er gekozen?
- Wat voor lettertypen worden er gebruikt?
- Wel of geen beeldmerk? En zo wel, in wat voor stijl dan?
Deze keuzes vormen de basis waarop je kunt voortborduren om in drie stappen een herkenbare stijl te creëren:
Stap 1: Kies je kleuren
Kleur is vaak het eerste dat ons opvalt. Door in al je uitingen dezelfde kleuren te gebruiken, zorg je ervoor dat men jouw merk direct herkent.
Geloof je me niet? Beantwoord de volgende vragen dan maar eens: Welke supermarkt gebruikt de kleur blauw? En welke supermarkt gebruikt de kleur geel? Welke bank heeft alles in het oranje? En welk frisdrankmerk is rood?
Zie je hoe belangrijk zo’n kleur is? Maar met één enkele kleur in je huisstijl, kom je al snel in de problemen. Het is daarom handig om naast je hoofdkleur, ook een aantal accentkleuren vast te leggen.
In dit geval hebben we gekozen voor drie extra kleuren, die de identiteit van De Huidprofessional onderstrepen en die tegelijk mooi aansluiten op het originele bordeauxrood.
Deze vier kleuren, waarvan het bordeauxrood de hoofdkleur blijft, zullen de basis vormen voor alle toekomstige ontwerpen.
Stap 2: Kies je lettertypen
Kleuren zorgen niet alleen voor herkenning, maar stralen ook een bepaald gevoel uit. Hetzelfde geldt voor je typografie. Elk lettertype heeft een eigen persoonlijkheid, die een bepaalde toon geeft aan je tekst.
Om je merk “sterk” te maken, is het belangrijk dat de lettertypen die je gebruikt, perfect aansluiten op de waarden van je merk.
Stel dat we Netbeauty als chic en exclusief merk willen positioneren, kijk dan maar eens hoezeer de keuze voor een lettertype daaraan kan bijdragen:
Zonder ook maar iets van Netbeauty te weten, krijgen we bij het eerste lettertype direct een chic en exclusief gevoel. Zie je hoe krachtig dat is?
Voor je branding is het aan te raden om maximaal twee lettertypen te kiezen: Één voor je titels en koppen, en één voor de normale tekst. Valt je oog op een gedetailleerd, uniek lettertype? Gebruik deze dan alleen voor je titels en koppen. Kies voor de normale tekst juist een lettertype dat vooral goed leesbaar is.
Terug naar de Huidprofessional: De Huidprofessionals zijn professionele schoonheidsspecialisten met verstand van het vak. Voor de koppen, quotes en titels hebben we daarom gekozen voor een lettertype met een professionele en luxe uitstraling.
Voor de normale tekst hebben we gekozen voor een lettertype dat wat makkelijker leest, maar tegelijk goed bij de koppen past.
Samen met de kleuren, begint ons visuele merk nu al goed vorm te krijgen! We zouden hier kunnen stoppen, maar graag ga ik nog een stapje verder.
Stap 3: Grafische elementen
Je herkent het vast wel: Je bent een bericht voor Facebook of Instagram aan het opmaken en het duurt eigenlijk weer veel te lang voordat je ontwerp eruitziet zoals je wilt. Zonde van je tijd, hè?
Door vooraf een aantal grafische elementen te (laten) uitwerken, wordt het een stuk makkelijker en sneller om ontwerpen te maken. Daarnaast zorgen zulke elementen, zoals je kleuren en lettertypen, ook nog eens voor herkenning.
Voor De Huidprofessional hebben we verschillende grafische elementen ontwikkeld. Om te beginnen een aantal abstracte lichaamsvormen, waarmee we de achtergrond van ontwerpen kunnen samenstellen.
Daarnaast een aantal illustratieve elementen, die de inhoud van de ontwerpen kunnen onderstrepen.
En tot slot nog wat titel- en tekstelementen, die we in combinatie met de tekst kunnen gebruiken.
Een koud kunstje
Nu de kleuren, lettertypen en grafische elementen op papier staan, schudden we de social media berichten zo uit onze mouw. En nog in één duidelijke stijl ook. Kijk maar:
Op diezelfde manier kun je dit natuurlijk ook doortrekken buiten je sociale media. Met deze basis ontwerp je bijvoorbeeld ook drukwerk, zoals flyers.
En zo ga je van een logo naar een merk, in drie simpele stappen!
Ook werk maken van je branding?
Wil je ook werk maken van je branding, maar is je budget beperkt? Met de branding-upgrade in Club Netbeauty krijg je toegang tot honderden prachtige ontwerpen: Social media afbeeldingen, drukwerk, video’s, enzovoorts – die we standaard voor je aanpassen in jouw huisstijl! Zo wordt het werken aan je merk makkelijker dan ooit.
Liever 100% maatwerk, zoals we in deze blog lieten zien? Geen probleem. Stuur ons een bericht en Jelle, onze ontwerper, helpt je graag verder!